جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجوی و زندانی سیاسی سابق در خصوص پروندهای که در دوران حبس برای وی گشوده شده در تاریخ ۱۰ شهریور امسال در دادگاه قدس برگزار خواهد شد. خانم حسین زاده در تاریخ ۱ تیرماه با حضور در دادسرای اوین پس از تفهیم اتهام از بابت این پرونده با تودیع قرار کفالت آزاد شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجوی و زندانی سیاسی سابق طی ابلاغیهای به دادگاه قدس برگزار خواهد شد. بر اساس این ابلاغیه لیلا حسین زاده باید در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۹ در دادگاه قدس حاضر شود. اتهام مطروحه علیه این زندانی سیاسی سابق اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی عنوان شده است. طی روزهای گذشته نیز آتنا دائمی و مریم اکبری منفرد دو زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین طی ابلاغیهای از بابت همین پرونده به دادگاه احضار شدهاند. بر اساس این ابلاغیه آنها باید در تاریخ ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۹ در دادگاه قدس حاضر شوند. اتهام مطروحه علیه این افراد اخلال در نظم زندان از طریق سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی عنوان شده است.
چهار نوکیش مسیحی از سوی دادگاه انقلاب رشت، در مجموع به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
«مسلم (هادی) رحیمی»، «سکینه (مهری) بهجتی» ،«رامین حسن پور» و همسرش «کاترین (سعیده) سجادپور» ، چهار نوکیش مسیحی اهل شهرستان رشت، که در بهمن ماه گذشته، توسط نیروهای امنیتی در یک منزل شخصی بازداشت شده بودند، از سوی دادگاه انقلاب رشت به اتهام «شرکت در جلسات کلیساهای خانگی»، «ترویج مسیحیت صهیونیستی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در مجموع به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.
اداره اطلاعات کامیاران اعزام چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان مسجدسلیمان به مرخصی درمانی جهت انجام عمل جراحی را مشروط به همکاری وی با این نهاد امنیتی کرده است. از سوی دیگر مسئولان زندان مسجدسلیمان نیز با اعزام او به بیمارستان و انجام عمل جراحی به بهانه شیوع کرونا در کشور مخالفت میکنند. این زندانی سیاسی به دلیل نارسایی و عفونت کلیه نیازمند عمل جراحی است و پزشکی قانونی اهواز و مسجدسلیمان نیز با نوشتن نامهای بر ضرورت انجام عمل جراحی تاکید کردهاند.
زهره سرو، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین پس از انتقال او از قرنطینه این زندان به بند عمومی به کرونا مبتلا شده است.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، زهره سرو، زندانی سیاسی در زندان قرچک ورامین که به اتهام «توهین به رهبری» سه سال محکومیت خود را در زندان میگذراند به کرونا مبتلا شده است.
منابع نزدیک به خانم سرو به کمپین گزارش دادند که «این زندانی پس از انتقال به بند عمومی به کویید ۱۹ مبتلا شده است.»
زهره سرو که در حال حاضر در زندان قرچک ورامین نگهداری میشود به همراه سینا منیرزاده در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «توهین به رهبری» هر یک به تحمل ۳ سال زندان تعزیری محکوم شدند.
دادگاه انقلاب تهران برای این افراد علاوه بر این، هر کدام را به «چهار ماه فعالیت موثر در بسیج و مطالعه تفسیر سوره حجرات» محکوم کرده بود؛ این حکم روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه در زندانهای اوین و قرچک ورامین به آنها ابلاغ شد.
زهره سرو به همراه سینا منیرزاده در تاریخ ۳ دی ماه ۱۳۹۸ به دلیل فعالیت در اینستاگرام بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه بند ۱ الف منتقل شدند. این دو فعال صفحات اجتماعی در ۲۱ دی ماه ۹۸ با پایان مراحل بازجویی از بازداشتگاه این نهاد امنیتی به ترتیب به زندان قرچک ورامین و زندان اوین منتقل شدند.
زهره سرو، فرزند غیضان، متولد ۱۳۶۵ و سینا منیرزاده، فرزند غلامحسین، متولد ۱۳۶۹ است.
میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ضمن هشدار نسبت به فشارهای فزاینده حکومت ایران بر جمعیت دانشجویی امام علی، بازداشت شارمین میمندینژاد، عضو موسس جمعیت دانشجویی امام علی، را در تعارض با قوانین بینالمللی حقوقبشر دانست و خواهان آزادی فوری او شد.
او در بیانیه خود گفت که بازداشت اعضا و دخالت در فعالیتهای جمعیت امداد دانشجویی امام علی نمونهای از اقدامات محدود کننده دولت ایران است که فعالان جامعه مدنی از جمله فعالان حوزه آسیبهای اجتماعی را هدف گرفته است.
کمیسر عالی حقوق بشر گفت که جمعیت امداد دانشجویی امام علی آشکارا درباره تاثیر سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت اظهار نظر کرده و از اغتشاشگر نامیدن مردم آسیب دیده از فقر توسط مقامات در پی اعتراضات آبان ماه ۹۸ انتقاد کرده است.
بهنام محجوبی، درویش زندانی به خاطر عدم دریافت داروهای خود در زندان دست به اعتصاب غذا زد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بهنام محجوبی، درویش زندانی به دنبال عدم دریافت داروهای درمانی خود و عدم رعایت قانون تفکیک جرائم در زندان و انتقال او به بند ۸ زندان اوین، امروز جمعه ۱۰ مردادماه ۹۹ دست به اعتصاب غذا زد.
گفته شده عدم تحویل داروهای آقای محجوبی منجر به تشنج شدید او خواهد شد.
همچنین باید گفت که آقای محجوبی در حالی که تحت نظر روانپزشک قرار داشته و پزشک او تاکید کرده که شرایط تحمل کیفر را ندارد از ۳۱خردادماه در زندان به سرمی برد.
خبرگزاری هرانا – نرگس درم گزین، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان امروز جمعه ۳ مرداد با تودیع قرار از زندان سپیدار اهواز آزاد شد. شب پنجشنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. هرانا پیشتر از بازداشت حدود ۴۰ شهروند در بهبهان ازجمله نرگس درم گزین در ارتباط با این اعتراضات خبر داد.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ نرگس درم گزین، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان با تودیع قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.
نرگس درم گزین صبح روز جمعه ۲۷ تیرماه در رابطه با تجمع اعتراضی ۲۶ تیرماه در میدان بانک ملی بهبهان بازداشت و به زندان سپیدار اهواز منتقل شده بود.
هرانا صبح امروز نیز در گزارشی از آزادی فرزانه انصاری فر، یکی دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات بهبهان و خواهر فرزاد انصاری فر، یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ از زندان سپیدار اهواز با تودیع قرار کفالت به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی خبر داد.
شب پنجشنبه ۲۶ تیرماه مردم بهبهان در میدان بانک ملی این شهر در اعتراض به “وضعیت نابسامان اقتصادی کشور” و “صدور حکم اعدام در پاسخ به اعتراضات مردمی سال گذشته” اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.
در پی برگزاری این تجمع روز یکشنبه ۲۹ تیرماه فرمانده انتظامی استان خوزستان در گفتوگو با ایرنا ضمن تایید خبر بازداشت معترضان از آنها به عنوان “افراد محرک برای برپایی تجمع غیرقانونی و هنجارشکنانه” نام برد. این مقام انتظامی در ادامه بدون اشاره به شمار بازداشت شدگان و آخرین وضعیت آنها مدعی شد که «شنبه شب جمع زیادی از مردم بهبهان در یک اقدام خودجوش در محکومیت این تجمع ساختارشکنانه راهپیمایی کرده و خواستار برخورد با این افراد شدند.»
دو تشکل صنفی معلمان ایران، به احکام قضایی علیه فعالان آموزش به زبان مادری، از جمله حکم ۱۰ سال زندان علیه زهرا محمدی، معلم زبان کردی، اعتراض کردند.
انجمن صنفی معلمان کردستان (مریوان ) و کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر با انتشار بیانیه مشترکی نوشتند: «تلاشگران و فعالین عرصە فرهنگ و زبان (مادری) در کردستان همیشە با نگاههای امنیتی مواجە، و تنگنظران و میراثداران سیاست سرکوب، انکار و امحا هرازچندگاهی بە بهانەهای مختلف اقدام بە بازداشت فعالین این عرصە نمودەاند که مصداق بارز آن تحمیل حکم دە سال زندان به زهرا محمدی از فعالین آموزش زبان مادری است.»
این تشکلهای صنفی خواستار آن شدند که «جلوی قانونشکنان کە عرصە عمومی را با نیتخوانی، حدسزنی و ظن و گمان محل تاخت و تاز خود قرار دادەاند گرفتە شود».
این دو نهاد صنفی همچنین تاکید کردهاند: «زهرا محمدی بیگناە است و چنانچە خود بیان کردە، گناهی جز تدریس زبان مادری ندارد و اگر فعالیتهای انساندوستانە و تلاش جهت اعتلای زبان مادری و فرهنگ قومی جرم محسوب میشود، با افتخار همە مجرمیم.»
زهرا محمدی روز دوم خرداد سال گذشته، از سوی ماموران وزارت اطلاعات در خانه خود بازداشت شد.
پیشتر سازمان عفو بینالملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این فعال مدنی کرد سی ساله شد و بازداشت او را «خودسرانه» خواند.
ماده ۱۴ اعلامیه جهانی #حقوق_بشر به حق پناهندگی اشاره دارد.
بی تردید پناهندگان نیز نظیر سایر افراد انسانی از تمامی حقوق و آزادیهای اساسی که در نظام حقوق بشر شناسایی شدهاند، بهره مند میباشند. اما با توجه به وضعیت و شرایط خاصی که پناهندگان در آن به سر میبرند، بهره مندی تنها از برخی حقوق اهمیت ویژهای مییابد و متناسب با آن شرایط نیز دارای تکالیف خاصی میباشند. در این جا به اختصار به بیان مهمترین حقوق و تکالیف پناهندگان بر اساس «کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگان پرداخته میشه , اولین و مهم ترین حق پناهنده این است که دولت های متعاهد مقررات کنوانسیون بدون هرگونه تبعیضی از نژاد یا مذهب یا سرزمین درباره وی اجرا نمایند
در گذشته دفترچه ای به پناهندگان داده میشد که طبق ماده های پناهندگی از حق و حقوق خود به عنوان یک پناهنده مطلع میشد که امروزه چنین کاری از کشورهای پناهنده پذیر دیده نمیشود, ما به چند ماده از قوانینی که به مراعات اصل عدم تبعیض اشاره دارد را بررسی میکنیم بنابرین طبق (مراعات اصل عدم تبعیض) (ماده ۱). آزادی پناهنده در امور دینی باید مشابه اتباع آن کشور محترم شمرده شود (ماده ۴) و احوال شخصیه وی تابع قوانین محل اقامتش بوده و چنانچه فاقد محل اقامت باشد، تابع محل سکونتش است (بند ۱ ماده ۱۲) و باید حقوقی که پیشتر کسب نموده و مربوط به احوال شخصیه اوست، به ویژه در ارتباط با ازدواج محترم شمرده شود
(بند ۲ ماده ۱۲)لزوم رفتار مساعد و متعارف در خصوص تحصیل اموال منقول و غیر منقول توسط پناهنده (ماده ۱۳)، حمایتی برابر با اتباع خود از مالکیت معنوی و صنعتی پناهنده (ماده ۱۴)، انجام مساعدترین رفتار در خصوص عضوت پناهنده در جمعیتهای غیر سیاسی و غیر انتفاعی و سندیکاهای حرفهای (ماده ۱۵)، شناسایی حق مراجعه پناهندگان به دادگاهها و بهره مندی آنها از معاضدت قضایی و… (ماده ۱۶)، انجام مطلوبترین رفتار با پناهندگان در خصوص حق اشتغال و دریافت دستمزد (ماده ۱۷) و رفتار مساعد با آنها درباره اشتغال آنها به مشاغل آزاد (ماده ۱۸) و حرفههای آزاد علمی (ماده ۱۹) نیز از جمله مهمترین حقوق پناهندگان و تعهدات دولتها محسوب میشود.
در خصوص رفاه و آسایش پناهندگان نیز آنها باید از سیستم جیره بندی (ماده ۲۰)، مسکن (ماده ۲۱)، آموزشهای عمومی (ماده ۲۲)، امور خیریه (ماده ۲۳) و… متناسب با وضعیت اتباع دولتهای متعاهد بهرهمند شوند.
علاوه بر موارد مذکور، پناهندگان از مزایای مربوط به قوانین کار و بیمه اجتماعی (ماده ۲۴)، مساعدتهای اداری (ماده ۲۵)، آزادیهای رفت و آمد (ماده ۲۶)، اوراق هویتی (ماده ۲۷)، اسناد مسافرتی (ماده ۲۸)، انتقال دارایی (ماده ۳۰)، منع اخراج یا بازگرداندن (ماده ۳۳)، کسب تابع از جمله حقوقی هست که یک پناهنده دارا است که متاسفانه در برخی از کشورها به درستی رعایت نشده
شانزده گزارشگر سازمان ملل از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه این سازمان در امور حقوق بشر ایران، خواستار آزادی فوری نرگس محمدی از زندان شدند.
در بخشی بیانیه این ۱۶ گزارشگر ویژه که امروز چهارشنبه ۱ مرداد ۹۹ منتشر شد آمده است: گزارشها درباره ابتلای احتمالی خانم محمدی در زندان زنجان «بشدت نگرانکننده است».
گزارشگران در این بیانیه تصریح کردهاند «برای کسانی چون نرگس محمدی که دچار بیماریهای زمینهای است، مسأله مرگ و زندگی در میان است» و از مقامات ایرانی خواسته شده است که پیش از آنکه دیر شود اقدام کنند.
این بیانیه علاوه بر جاوید رحمان، به امضای گزارشگران دیگری از جمله گزارشگر ویژه مدافعان حقوق بشر، گزارشگران بازداشتهای خودسرانه، گزارشگران تبعیض علیه زنان و گزارشگر ویژه شکنجه و مجازاتهای تحقیرآمیز نیز رسیده است.
نرگس محمدی که با وجود بروز علائم بیماری کرونا در زندان زنجان از رسیدگی پزشکی محروم است، پیشتر طی نامه ای سرگشاده از وزیر بهداشت خواسته است نماینده ای جهت رسیدگی به وضعیت زندان زنان این شهر اعزام کند.
↘